Szöveges összefoglaló-Információs nap II.
A rendezvényre a Béke sugárút 67. szám alatt került sor. A valamennyi szükséges technikai feltétel rendelkezésre állásával előkészített rendezvényt megelőzően két alkalommal kerültek kiküldésre elektronikusan meghívók, készült és került célzottan kihordásra nyomtatott meghívó, valamint sor került telefonos és személyes meghívásra, részvételre irányuló motiváló, invitáló tevékenységre. A kapott visszajelzések alapján a ténylegesen megérkezőknél több résztvevőre számítottunk, de a létszám így is korrektnek tekinthető.
A NAPKÖR Társadalmi Innovációs Egyesület Munkaszervezet Vezetője, Bagosi Ágota köszöntőjét, megnyitóját követően a tervezett program szerint került sor az előre jelzett témakörök megtárgyalására. A Munkaszervezet képviselői mellett Marton András, Kiss József, Petróczki Gábor és több civil vezető is előadott a témákban.
Elsőként a beadott kérelmek, állapota, aktuális helyzete volt a téma. Az előadók megosztották információikat egyrészt a TOP-7.1.1-16-H-072-1 felhívásra tavaly és idén beadott támogatási kérelmekről, másrészt az első és második körös további (TOP-7.1.1-16-H-072-2, TOP-7.1.1-16-H-072-3, TOP-7.1.1-16-H-072-4, TOP-7.1.1-16-H-072-5) támogatási kérelmek aktuális helyzetéről, információiról. A felmerült eljárási feladatok, hiánypótlások, illetve azok
elvégzésének, végrehajtásának tapasztalatai egyaránt elősegítik a még nem érintett pályázók felkészülését a várható feladatokra. Természetesen kérdések feltételére is lehetőség nyílt, melyekre mindenki megkapta a választ. Segítséget kaphattak a résztvevők az éppen beküldés előtt álló hiánypótlásaikkal kapcsolatosan is.
Részletesen áttekintettük a piaci ár alátámasztásának különféle előírásait, követelményeit, szabályait:
- A támogatást igénylőnek/kedvezményezettnek a beszerzés tárgya vonatkozásában legalább három, érvényes árajánlattal kell rendelkeznie az adott tevékenység kifizetési igényléskor történő alátámasztása érdekében, melyekből megállapítható, hogy az adott beszerzés ellenértéke a piaci áraknak megfelelő mértékben került meghatározásra.
- Az alátámasztó dokumentumok (árajánlatok, kimutatások) nem lehetnek a megrendelés időpontjához képest 6 hónapnál régebbiek.
- A három érvényes árajánlat azonos tárgyú, összehasonlítható, összegében egyértelmű, írásos ajánlat kell, hogy legyen.
- Az építési (kivitelezési) költségek elszámolásához a kedvezményezettek számára előírt, hogy az egyes elszámolandó tételek mellé azok építőipari normagyűjtemény-kódja is feltüntetésre kerüljön.
- Az árajánlatoknak egymástól és a támogatást igénylőtől/ kedvezményezettől független ajánlattevőktől kell származnia, és tartalmaznia kell az ajánlat érvényességi idejét.
– Nem független az az ajánlattevő:
– amelyben a támogatást igénylő, illetve kedvezményezett vagy tulajdonosa (irányító vagy felügyeleti szerve), annak tagja, a szervezet nevében nyilatkozattételre, képviseletre jogosult személy, ezen személy Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pontja szerinti hozzátartozója, tulajdonosi, fenntartói, vagyonkezelői, irányítási, képviseleti, munkáltatói, vagy kinevezési jogokat gyakorol,
– vagy fordítva, amelynek ajánlata olyan szállítótól származik, amelynek tulajdonosa (irányító vagy felügyeleti szerve), annak tagja, a szervezet nevében nyilatkozattételre, képviseletre jogosult személy, a kedvezményezett szervezetében vagy a másik ajánlattevő szervezetében tulajdonosi, fenntartói, vagyonkezelői, irányítási, képviseleti, munkáltatói vagy kinevezési jogokat gyakorol. Nem független továbbá az ajánlattevő, ha a támogatást igénylő, illetve kedvezményezett vagy másik ajánlattevő vonatkozásában partner vagy kapcsolt vállalkozásnak minősül.
– a költségszámítás alapjául szolgáló egységárak nem haladhatják meg a szokásos piaci árat, így – többek között – a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szerződésben rögzített árat, a több lehetséges szállítótól történő ajánlatkérés keretében beérkezett ajánlatok alapján kialakult árat, vagy az Irányító Hatóság által előzetesen meghatározott fajlagos mutatók szerinti
fajlagos árat. A költségtételeknek a projekt költségvetésének megfelelően részletezetteknek és ilyen módon ellenőrizhetőknek kell lenniük ahhoz, hogy meghatározható legyen a besorolásuk.
– A támogatást igénylő/kedvezményezett köteles vizsgálni az ajánlattevők szerződés teljesítésére való alkalmasságát.
– A piaci árnak való megfelelést alátámasztó dokumentumokat – amennyiben a felhívásban korábbi benyújtás előírására nem került sor-, a legkésőbb az adott költséget tartalmazó kifizetési igénylés részeként be kell nyújtania a kedvezményezettnek.
– A három árajánlat benyújtásától eltérni csak a Közreműködő Szervezet által adott egyedi engedély alapján, a beszerzendő eszköz vagy szolgáltatás egyedi jellegének alátámasztásával lehet (pl.: szerzői jogi védelem fennállása, hatósági szolgáltatások, közüzemi szolgáltatás, speciális eszköz vagy technológia, stb.).
Mindezen szabályok természetesen részletesen, példákkal is bemutatásra kerültek.
Részletesen áttekintettük a piaci ár alátámasztásának speciális eseteit, kivételeit:
- a 300 000 Ft-nál kisebb elszámolható költségű szerződések esetében a piaci árszabásnak való megfelelést alátámasztó dokumentumokat (így különösen az árajánlatokat) a kedvezményezettnek nem kell benyújtania a támogatóhoz, azonban azokat a Közreműködő Szervezet helyszíni ellenőrzés keretében ellenőrizheti. Ez a szabály csak a három millió forintnál nagyobb elszámolható költségű ERFA, ESZA és KA forrásból finanszírozott projektek esetében alkalmazható.
- In-house beszerzés esetén a kedvezményezettnek a nem független árajánlat mellett, három egymástól és a kedvezményezettől független ajánlattevőtől származó árajánlattal is rendelkeznie kell a piaci ár alátámasztásához. Az in-house beszerzéseket olyan részletes, tételes egységárakat is tartalmazó kalkulációval kell alátámasztani, amelyből a beszerzés költsége egyértelműen megállapítható, és amely kétséget kizáróan igazolja, hogy e teljesítés szolgálja legjobban a költséghatékonyságot.
- Amennyiben a felhívás lehetővé teszi a saját teljesítést, a saját teljesítés piaci árának igazolása kötelező.
- Személyi jellegű ráfordítások piaci árának igazolása történhet legalább három, a saját teljesítés keretében megvalósítandó tevékenységgel összehasonlítható, a támogatást igénylőtől/ kedvezményezettől független árajánlat bekérésével, vagy az önköltség számítási mód, valamint az adott tevékenység kapacitás igényének felmérésével és a személyi jellegű költség KSH-adatokkal történő összevetésével.
- Amennyiben a felhívás úgy rendelkezik, a személyi jellegű ráfordítások megalapozására a támogatási kérelemmel együtt benyújtandók a támogatási kérelem benyújtását megelőző évre vonatkozó bérkartonok, vagy egy nyilatkozat az érintett időszak személyi jellegű ráfordításainak értékéről.
- Amennyiben célfeladat kerül megállapításra a projektben elvégzendő feladatokra, a célfeladat keretében megállapított bér/illetmény havi összege nem haladhatja meg az adott munkavállalónak a kedvezményezettnél a támogatási kérelem benyújtásakor érvényes bérének/illetményének havi összegét.
- A támogatási kérelem költségvetésében minden esetben szükséges megjelölni, hogy az adott személy foglalkoztatása milyen jogviszonyban történik majd, és részletesen kerüljön bemutatásra a tervezett költség számítási módja.
- Meglévő foglalkoztatott esetében az elszámolható személyi jellegű ráfordítások csak indokolt esetben (munkaidő növekedés, feladatbővülés, munkakörbővülés, fizetési fokozat váltás) és mértékben emelkedhetnek a támogatási igény benyújtását megelőző utolsó évi átlagbérhez képest.
- az ingatlan értéke, valamint az ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok megváltásának költsége kizárólag független árszakértői vagy értékbecslői határozat vagy szakvélemény vagy jogszabályban meghatalmazott hivatalos szerv által megállapított összeg erejéig elszámolható.
- közbeszerzési eljárásban vagy más, jogszabályban meghatározott eljárástípus keretében beszerzett javak esetén az eljárás dokumentációja alátámaszthatja a piaci árat azzal, hogy a Közreműködő Szervezet kétség esetén jogosult külön vizsgálatot folytatni és az eljárás során kialakult ártól – a vizsgálat eredménye alapján – eltérő értéken meghatározni az általa elismert piaci árat. Ez alapján minden olyan esetben, amikor a közbeszerzési eljárás eredményével kapcsolatban nem merült fel a túlárazás gyanúja, a közbeszerzés dokumentációja, mint a piaci árakat alátámasztó dokumentáció elfogadható.
- Nem kell alátámasztani a piaci árnak való megfelelést, ha az adott költség elszámolása egyszerűsített költségelszámolás (átalányalapú egységköltség, egyösszegű átalány, százalékban meghatározott átalányalapú finanszírozás) keretében történt.
Természetesen itt is részletes, példákkal alátámasztott átbeszélésre, illetve az általános, az elméleti és a konkrét operatív kérdéseket is megválaszoltuk.
Részletesen bemutattuk, áttekintettük, megbeszéltük a közbeszerzési értékhatárokat, illetve az azok mindenkori megismerhetőségének lehetőségeit.
Lépésről lépésre, illetve dokumentumról dokumentumra haladva ismertetésre kerültek a beszerzési eljárások adminisztrációs és szakmai előírásai, szabályai. Az iratminták minden résztvevő számára megküldésre kerültek.
Az egyebekben a résztvevők kérdéseire válaszoltak az előadók, illetve több vélemény is elhangzott, a melyek a kritikaitól az együttműködést ajánlóig többféle irányultságúak voltak.
Ezen túlmenően előkészítettük a harmadik alkalmat, ismertettük mindazt, amiről a következő eseményen szó lesz, illetve ezzel a résztvevők konkrét kérdésekkel érkezhetnek majd a téma részletes bemutatására.
A rendezvény tudásátadó, gyakorlati metodikákat bemutató részét követően, a tervezett időszakon időben jelentősen túlhaladva, a jelen lévők a büfé-szolgáltatás igénybevétele mellett vitatták meg az elhangzott információkat, ismereteket.